Vraag het de coach – archief

<< terug naar het overzicht

Hoe houd ik mijn concentratie op peil?
1. Word wakker vóór je aan het werk gaat
2. Beweeg genoeg, elke dag
3. Eet en drink op tijd, genoeg en gezond


Concentratietruc 1: Word wakker vóór je aan het werk gaat
De absolute nummer-één voorwaarde voor concentratie en aandacht is een uitgeslapen stel hersenen. Van chronisch slaaptekort krijgt een mens serieuze problemen met het richten van zijn aandacht. Slaaptekort, ook een klein beetje al, maakt je hyperactief. Je hersenen gaan in overdrive zoals bij een ADHD’er. Je bloeddruk stijgt en daarmee ook het risico op hart- en vaatziekten.

De bloedsuikerspiegel van een 30-jarige chronische weinigslaper komt op het niveau van een 55-jarige in het voorstadium van diabetes. Dat laatste beweert de Mechelse psychiater Bart Leroy, en die kan het weten omdat hij al sinds begin jaren negentig onderzoek verricht naar verstoord slaapgedrag. Wil je meer wetenschappelijke onderbouwing van deze simpele truc? Volgens een onderzoek van de Harvard Medical School dat in 2005 werd uitgevoerd, creëert een gebrek aan slaap gedurende vier tot vijf opeenvolgende nachten, een toestand in je hersenen die vergelijkbaar is met dronkenschap.

Zorg dus dat je wakker bent voor je aan het werk gaat. Bijslapen op zondag? Dat is niet genoeg en dat weet je. Je hebt je nachtrust elke nacht nodig. Hoeveel je precies nodig hebt kan je gemakkelijk zelf uitvinden: als je ’s morgens zonder wekker wakker wordt, dan heb je genoeg slaap gehad.

Wat de oorzaak van jouw slaaptekort ook is - kleine kinderen, stress, beeldschermverslaving of misschien alledrie of misschien nog iets anders - pak het probleem aan zo goed je kan. Pas als je lekker uitgeslapen bent mag je je druk maken over de volgende twee simpele concentratietrucs:

2. Beweeg genoeg, elke dag
3. Eet en drink op tijd, genoeg en gezond


Lekker werken, spelen, leren en leven!
Petra Megens


<< terug naar het overzicht