Vraag het de coach – archief

<< terug naar het overzicht

Hoe houd ik mijn concentratie op peil?
1. Word wakker vóór je aan het werk gaat
2. Beweeg genoeg, elke dag
3. Eet en drink op tijd, genoeg en gezond


Concentratietruc 2: Beweeg genoeg, elke dag
De onmiddellijke tweede voorwaarde voor concentratie en aandacht is bewegen. Lichaamsbeweging doet wonderen voor je concentratie. Weinig remedies tegen drukte en stress zijn zo gemakkelijk verkrijgbaar en werken zo grondig en snel als deze. En weinig remedies worden zo zwaar onderschat. Als je geregeld genoeg beweegt, zijn je conditie en je afweer formidabel. Onder die omstandigheden werken je hersenen het best. Ook als je ziek of gedeeltelijk verlamd bent: als je beweegt wat je wel kan bewegen, voel je je heerlijk fris.

Een halfuur per dag bewegen is de minimale norm. De meeste mensen halen die norm niet, maar dat wist je al. Als jij te weinig beweegt dan heb je daar waarschijnlijk allerlei uitstekende redenen voor waar ik me helemaal niet mee mag bemoeien. Dus dat doe ik dan ook niet. Maar ik ga wel proberen om je te verleiden!

Een halfuur per dag bewegen is gemakkelijker dan het klinkt. Je hoeft echt niet elke dag daar de sportschool. En je hoeft ook niet steeds een heel halfuur aaneen te bewegen. Elke vorm en duur van intensief bewegen waarbij je hartslag omhoog gaat is goed. Fietsen, lopen, actief bezig zijn, sporten of huishouden: allemaal gewone dingen die, als je net een beetje meer geeft, al aantikken. Intensief bewegen vr een geconcentreerd karwei geeft je een energiebom. De zuurstof in je hersenen maakt je helder en alert. Rek je rug lekker uit, zwaai een keer flink met je armen, neem de trap en haal een dossier uit de kelder. En concentreer je daarna des te beter op je werk.

Lekker bewegen n een inspannend karwei maakt je weer helemaal ontspannen en fris. Ren een keer de trap op en af, puur voor de lol. Haal je bekertje water aan de andere kant van het gebouw. Zet het raam open en ga op n been staan. Vraag iemand ten dans. Beweeg op elk gewenst moment vanachter je computer tien minuten mee met Nederland in Beweging. Nodig je collegas er bij uit. Wees creatief en beweeg wat je kan! Je verdient het. En als je genoeg hebt geslapen en bewogen, mag je je verdiepen in de laatste simpele concentratietruc:

3. Eet en drink op tijd, genoeg en gezond

Lekker werken, spelen, leren en leven!
Petra Megens


<< terug naar het overzicht