Vraag het de coach – archief

<< terug naar het overzicht

Hoe houd ik mijn concentratie op peil?
1. Word wakker vóór je aan het werk gaat
2. Beweeg genoeg, elke dag
3. Eet en drink op tijd, genoeg en gezond


Concentratietruc 3: Eet en drink op tijd, genoeg en gezond
Alles wat je doet, doe je met je hersenen. Hersenen zijn grote eters. Eén vijfde van alles wat we eten en drinken dient om onze hersenen aan de gang te houden. Alles wat je eet, drinkt en inademt beïnvloedt rechtstreeks het functioneren van je hersenen. Aan jou de keus om je hersenen te ondermijnen dan wel te ondersteunen.
Weet je wat de grootste dwaling is: ontbijt overslaan. En dat is ook nog eens een gewoonte die veel knetterdrukke mensen hebben. Niet ontbijten geeft sterke ADHD-symptomen, of je nu ADHD hebt of niet. Je aandacht fladdert alle kanten op, je concentratie is naar de maan en je wordt impulsief en rusteloos. Altijd ontbijten dus. Op tijd, genoeg en gezond. Maar ook de andere maaltijden kan je beter niet overslaan. Een constante bloedsuikerspiegel is veel beter voor je concentratie. Bovendien, als je niet op tijd en niet goed eet, ga je op onbewaakte momenten snoepen en snaaien. De suikers en vetten die je daarbij binnenkrijgt zijn ondermijnend voor heel je lichaam, niet alleen je hersenen.
Een veelgehoorde tegenwerping is: ‘Ik heb het te druk om te eten.’ Dat is te treurig voor woorden. Je werkt voor ‘brood op de plank’ maar datzelfde werk laat je geen tijd om datzelfde brood te eten? Neem die tijd, neem dat brood en ga er rustig bij zitten. Met een wandelingetje in de buitenlucht toe.

Veel plezier met werken, spelen, leren en leven!
Petra Megens


<< terug naar het overzicht