Vraag het de coach – archief

<< terug naar het overzicht

Keuzes maken
Ik ben een verstokte twijfelaar en ik vind keuzes maken een van de moeilijkste dingen die er zijn. Ook als het gaat over een verzekering voor ziektekosten. Ik ga eindeloos veel mogelijkheden na en als ik dan een (naar mijn idee) goede keuze heb gemaakt, vraag ik me toch achteraf weer af of ik niet veel beter iets anders had kunnen doen. Hoe kan ik mezelf geruststellen? Wanneer is een keuze goed?

Dit dilemma is universeel in deze tijd, waarin het marktprincipe ons dwingt om practisch overal ‘vrije’ keuzes in te maken. Daarin willen we zorgvuldig zijn zonder zorgelijk te worden. Een belangrijk onderscheidend principe is: ga je voor het allerbeste of voor ‘goed genoeg’? In het eerste geval is het keuzeproces nooit ‘af’. Kiezen voor het één betekent de andere opties afsluiten. Aangezien ‘de beste keuze’ alleen in de praktijk kan worden getoetst, zul je nooit weten of je goed gekozen hebt. Er dienen zich altijd nieuwe mogelijkheden en nieuwe situaties aan. Keuzevrijheid wordt dan al gauw een knellende verantwoordelijkheid. Mijn advies is: ga voor ‘goed genoeg’. Daarmee maak je het keuzeproces eindig. Het proces kent vier aspecten:

1: informatie vergaren
Overal is informatie te vinden: op internet, bij aanbieders, bij 'ervaringsdeskundigen'. Vertrouw op je onderscheidingsvermogen in die chaos. En let op of de informatie nog iets toevoegt. Je kunt namelijk ook teveel informatie vergaren. Twee of drie mogelijkheden om uit te kiezen is meer dan genoeg. Anders zit je met drie zure appels en vijf gebakken peren ;-)

2: opties uitwerken
De verschillende keuzes kun je helder in kaart brengen met een 'beslisboom'. Op papier werk je de scenario's uit: als ik dit kies, dan… Als ik dat kies, dan… Daarmee krijg je al snel duidelijk of je een keuze wel, of juist helemaal niet wilt. De beslisboom geeft evenveel ruimte aan rationele- en gevoelsargumenten. Wat gevoel en verstand betreft is het namelijk niet of-of, maar en-en. Gevoel en verstand werken samen in het vergaren van informatie én in de beslisfase.

3: keuze al dan niet bijstellen
Is een keuze eenmaal gemaakt, sta er dan niet te lang meer bij stil. Let gewoon op in het hier en nu hoe de situatie zich ontwikkelt. Realiseer je dat elke situatie waar je inzit het gevolg is van een keuze die je ooit gemaakt hebt. Als de situatie je niet bevalt, kies dan opnieuw! Steek geen energie in schuldgevoel achteraf maar wees mild voor jezelf. Als je niet 'verkeerd' had gekozen was je nu niet zo wijs geworden, door eigen ervaring nog wel.

4: perfect hoeft niet
Het credo van het consumentisme luidt: 'alleen het beste is goed genoeg'. Maar de ‘perfecte’ beslissing bestaat niet en dat hoeft ook niet. Goed genoeg is goed genoeg! Fouten en risico's horen bij het leven, je kunt ze niet uitsluiten. Wees waakzaam en als zich een crisis voordoet, kom dan in actie. Dat is het verschil tussen zorgelijk en zorgzaam zijn. Kies voor dat laatste, voor jezelf en je dierbaren!

Veel plezier met werken, spelen, leren en leven!
Petra Megens


<< terug naar het overzicht